Komosa ryżowa – wartości odżywcze i sposób przygotowania

Komosa ryżowa jest zbożem uprawianym głównie ze względu na swoje nasiona. Nosi również nazwę „Quinoa”. Nazywanie jej zbożem jest małym przekłamaniem, bo w rzeczywistości jest „pseudozbożem”, tak jak każdy ryż i większość kasz. Innymi słowy, są to nasiona przygotowane i spożywane w sposób podobny do zbóż.

Wartości odżywcze komosy ryżowej

Komosa ryżowa jest jednym z niewielu źródeł pełnowartościowego białka roślinnego oraz wielu niezbędnych mikroelementów – między innymi cynku i żelaza. Dokładniej, w 185 gramach ugotowanej komosy ryżowej znajduje się:

  • białko – 8 gram,
  • błonnik – 5 gram,
  • mangan – 60% dziennego zapotrzebowania,
  • magnez – 30% dziennego zapotrzebowania,
  • fosfor – 28% dziennego zapotrzebowania,
  • miedź – 18% dziennego zapotrzebowania,
  • żelazo – 15% dziennego zapotrzebowania.
  • w mniejszych ilościach witaminy B1, B2, B6, B3, E oraz wapń.

To wszystko daje około 220 kalorii, z czego 40 gram to węglowodany złożone, a 4 gramy to tłuszcz. Choć komosa ryżowa nie jest zbożem, jest traktowana jako pełnoziarniste zboże.

Doskonały produkt na diecie bezglutenowej

Dieta bezglutenowa może być korzystna dla każdego, nie tylko dla osób chorych na celiakię czy cierpiących na różne zespoły chorobowe jak IBS czy SBS. Ważnym aspektem w takiej diecie jest pochodzenie produktów – musi być całkowicie naturalne – warunek ten spełnia quinoa. Jest to idealny zamiennik dla przetworzonych ziemniaków (czipsów), kukurydzy i mąki ryżowej.

Komosa jest łatwa w przygotowaniu

Choć nie jest to zaleta prozdrowotna, wiele osób ma na uwadze czas gotowania i sposób przygotowania. Faktycznie, komosę z łatwością możemy wdrożyć do diety.

W zależności od typu, może być konieczne dokładne przepłukanie komosy pod bieżącą wodą przed jej ugotowaniem, aby pozbyć się niepotrzebnych saponin. Nie niosą one ze sobą właściwości wpływających niekorzystnie na nasze zdrowie, ale nadają gorzkiego smaku naszej potrawie, czego raczej nie pożądamy.

  • Czas gotowania komosy ryżowej wynosi od 15 – 20 minut. Jak ją przygotować?
  • Dwa kubki (2x 250 ml) wody wlać do garnka i doprowadzić do wrzenia.
  • Jeden kubek (170 gram) surowej quinoi wrzucić do wody i posolić.
  • W trakcie gotowania okazjonalnie mieszać.
  • Gotować 15 – 20 minut na średnim ogniu, a następnie cieszyć się smakiem.

Komosa powinna wchłonąć większość wody, przez co nabierze puszystego wyglądu. O ile wszystko pójdzie zgodnie z planem, komosa powinna mieć subtelny, orzechowy posmak i być lekko chrupiąca.

W internecie można znaleźć wiele różnorodnych przepisów na przyrządzenie komosy. Można dodać ją do każdego rodzaju posiłku: śniadania, obiadu i kolacji. Sprawdzi się również jako zamiennik dla ryżu, makaronu i kaszy.

klocki drewniane

Przewaga drewnianych klocków nad innymi zabawkami.

Zabawki drewniane dla każdego dziecka.

Bez dwóch zdań klocki drewniane są świetną zabawką w zasadzie dla dzieci z każdej wiekowej grupy. Tak naprawdę to już niemowlęta zaczynają się interesować klockami. Początkowo co prawda je gryzą i rzucają nimi, ale kolejny krok to już budowanie prawdziwych budowli. Z wiekiem naszego dziecka małe wieżyczki rozrastają się w prawdziwe zamki, miasta, ogrody czy też pałace.

Klocki mogą rosnąć z naszym dzieckiem.

W zasadzie to niemowlętom wystarczy kilka klocków podstawowych. Przy okazji następnej warto pokusić się o kolejny zestaw i w zasadzie tak bez końca. W klockach drewnianych jest to fajne, że nie liczy się ich marka czy też ich rodzaj. Wszystkie drewniane klocki do siebie pasują. Czasem jednak ich dopasowanie wymaga troszkę nakładu pracy. Klocki drewniane rozwijają wyobraźnię naszego dziecka. Dzięki nim tworzą konstrukcję i uczą się wyobraźni przestrzennej. Pamiętajmy, że jest ona podstawą matematycznych zdolności. Wcale nie tak łatwo wymierzyć klocki, które do siebie będą pasowały. Szczególnie gdy wybierzemy różniące się rozmiary.

Ćwiczenie małej i dużej motoryki.

Przy klockach drewnianych i budowaniu nimi są potrzebne dużo większe umiejętności. Do tego potrzebne są bardziej precyzyjne ruchy. Każde machnięcie ręką może się zakończyć konstrukcją. Drewniane klocki także pomagają rozwijać motorykę u niemowląt. Dzieci te nie tworzą jeszcze przecież konstrukcji skomplikowanych. Dla dzieci malutkich samo złapanie dokładnie klocka jest już wyzwaniem. Jest to jednak dopiero sam początek. Następnie przychodzi czas zbierania, rzucania oraz budowania wież. Skomplikowane zdecydowanie bardziej budowle wymagają ruchów już bardziej precyzyjnych. Dziecko z czasem nabiera pewności oraz porusza się dużo szybciej i dokładniej. Klocki drewniane mają także przewagę nad klockami innego typu. Jak już powiedzieliśmy drewniane klocki rozwijają kreatywność oraz wyobraźnię. Pozwalają zbudować w zasadzie wszystko co tylko dziecko wymyśli. Jednak tylko nie w budowaniu klocki się sprawdzają. Klocki sprawdzają się także jako innego rodzaju zabawki. Większość ma przypisane dane funkcje. Samochód pozostanie zawsze samochodem, a klocek może udawać nie tylko samochód, ale także szpital czy też jedzenie dla psa. Wyobraźnia dziecięca bez najmniejszego trudu dopisze wszelkie szczegóły. Jak najbardziej jest to fascynujące. Pamiętajmy jednak, aby stawiać na oryginalne klocki drewniane, a nie na jakieś tanie podróbki. Byłoby to z naszej naprawdę nieodpowiedzialne. Dla nas najważniejsze jest przecież bezpieczeństwo dziecka.

Młody jęczmień- witaminowa bomba

Młody jęczmień staje się coraz bardziej popularny. Szczególnymi względami cieszy się wśród osób, które prowadzą zdrowy styl życia i chcą się zdrowo odżywiać. Czy jednak zasługuje na swoją popularność?

Młody jęczmień może być rozwiązaniem wielu problemów

  • Wspomaga odchudzanie
  • Działa przeciwzapalnie i przeciwwirusowo
  • Idealnie uzupełnia terapię chorób układu sercowo-naczyniowego i cukrzycy
  • Może być pomocny w leczeniu zmian skórnych
  • Jest stosowany jako preparatat przeznaczony do odświeżenia oddechu i płukania jamy ustnej
  • Łagodzi bóle stawowe
  • Wspomaga leczenie zmian trądzikowych
  • Ułatwia zachowanie równowagi kwasowo- zasadnowej organizmu

Korzyści prozdrowotne

Młody jęczmień to bomba witamin i składników mineralnych. To źródło witamin z grupy B, antyoksydantów (witaminy C i E, beta-karotenu), żelaza, wapnia, magnezu i cynku. Ponadto, młody jęczmień zawiera niezbędne aminokwasy egzogenne, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Dzięki silnym właściwościom utleniającym ma działanie przeciwwirusowe i przeciwzapalne. Młody jęczmień to również źródło frakcji rozpuszczalnej błonnika, która przyspiesza metaboliczne przemiany tłuszczy w organizmie oraz obniża stężenie cholesterolu we krwi. Z kolei obecność błonnika nierozpuszczalnego w zielonych pędach wspomaga pracę układu trawiennego oraz zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu jelita grubego.

W jakiej formie można spożywać młody jęczmień?

Wbrew naszym wyobrażeniom zielonego jęczmienia nie jada się na surowo. Jest on dostępny w formie proszku. Obecne na rynku dostępne są dwie formy sproszkowanego jęczmienia. Pierwsza z nich to sproszkowany sok jęczmienny. Powstaje on w procesie wyciskania soku, który potem suszy się przez odparowywanie wody. Druga forma to sproszkowana trawa jęczmienna. Uzyskuje się go podczas suszenia trawy w wysokiej temperaturze przez długi okres czasu. Sposoby pozyskiwania sproszkowanego jęczmienia nie różnią się zbytnio od siebie, jednak długotrwałe ogrzewanie trawy powoduje utlenianie cennych składników odżywczych. Natomiast sproszkowany sok jęczmienny zachowuje wszystkie cenne składniki odżywcze, które są łatwiej przyswajane przez nasz ogranizm. Wynika to z faktu, że w procesie odparowania usunięty zostaje błonnik nierozpuszczalny, który może utrudniać wchłanianie składników mineralnych.

Jak przygotować sproszkowany jęczmień?

Młody jęczmień najczęściej spożywa się w formie napoju. Wystarczy rozpuścić 1 łyżeczkę proszku w 200 ml wody o temperaturze pokojowej. Zielony jęczmień zaleca się pić dwa razy w ciągu dnia. Należy pamiętać, że wysoka temperatura niszczy wrażliwe witaminy i  związki o działaniu przeciwutelniającym. Dlatego do przygotowania napoju używany tylko wody w temperaturze pokojowej. Jeśli specyficzny smak nie przypadnie nam do gustu możemy dodać młody jęczmień do smoothie, jogurtu czy płatków zbożowych.